Adoption of the moodle by university teachers in the actor-network theory perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7093

Keywords:

Sociotechnical networks, Actor-network theory - ANT, Pedagogical practices

Abstract

Many Higher Education Institutions have been adopting Moodle as a support for face-to-face teaching with reference to the pedagogical practices of Distance Education (DE). However, since the conditions of the DE differ from those of classroom teaching, the modes of appropriation of innovation also diverge. In order to know the conditions and to what extent the process of adoption of Moodle occurs, a longitudinal case study of five years was carried out at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). The research had several instruments (questionnaires, interviews, observation of disciplines and analysis of institutional reports). Merging precepts and methodologies of actor-network theories and diffusion of innovations, it was possible to broaden the vision of the paths traveled by the actants and to reach conclusions that Moodle is being used by the teachers who adopted the platform. However, the vast majority do not use their resources to extend classroom learning before, during and after the face-to-face meeting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Melo Bortolato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Doutora em Educação na linha Educação e Comunicação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Dulce Márcia Cruz, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora Associada da Universidade Federal de Santa Catarina. Líder do Grupo de Pesquisa EDUMÍDIA: Educação, Comunicação e Mídias no CNPq.

References

ALVES, Lynn Rosalina Gama; BRITO, Mário Sérgio da Silva. O Ambiente Moodle como Apoio ao Ensino Presencial. In: 12º Congresso Internacional de Educação a Distância. Florianópolis, 2005.

BORTOLATO, Márcia Melo. Inovação e práticas pedagógicas: o moodle no ensino presencial da Universidade Federal de Santa Catarina. 2016. 290 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

CARVALHO Ingrid Aline de. A rede sociotécnica na formação de professores de ciências da natureza, matemática e suas tecnologias/física. 2007. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Tempo Docente. 1 ed. São Paulo: Papiru, 2013.

LATOUR, Bruno. A Esperança de Pandora. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

LATOUR, Bruno. Reagregando o Social. Uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: EDUFBA, 2012; Bauru: EDUSC, 2012.

MANO, Marina Lemos Carcereri; CRUZ, Dulce Márcia. As práticas e linguagens da cultura digital na educação: uso do Moodle e letramento midiático de professores de uma universidade pública. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v. 14, n. 1, p. 1-10, jul. 2016.

MARTINS, Aline Santana. Um olhar sobre as mídias em práticas pedagógicas na didática universitária. 2012. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

NOBRE, Júlio Cesar de Almeida; PEDRO, Rosa Maria Leite Ribeiro. Reflexões sobre possibilidades metodológicas da Teoria Ator-Rede. Cadernos UniFOA. Volta Redonda, n. 14, p. 47-56, dez. 2010.

OCDE. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Pesquisa Internacional sobre Ensino e Aprendizagem (TALIS). OCDE: França, 2013.

PEDRO, Rosa Maria Leite Ribeiro. Redes e Controvérsias: ferramentas para uma cartografia da dinâmica psicossocial. In: VII ESOCITE - Jornadas Latino-Americanas de Estudos Sociais das Ciências e das Tecnologias. Rio de Janeiro, 2008. Anais... Rio de Janeiro, 2008.

PINTO, Clovis Cerretto; DOMENICO, Silvia Marcia Russi de. Teoria ator-rede em estudos organizacionais: encontrando caminhos via cartografia de controvérsias. In: VIII Encontro de Estudos Organizacionais da ANPAD. Gramado, RS, 2014.

ROGERS, Everett. Diffusion of innovations. New York: Free Press, 2003.

TANAKA, Eliane. Professor: as dificuldades para utilizar a tecnologia dentro da sala de aula das escolas públicas brasileiras. NIC.br - Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. 29 jul. 2015.

Published

2019-12-24

How to Cite

BORTOLATO, M. M.; CRUZ, D. M. Adoption of the moodle by university teachers in the actor-network theory perspective . Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019032, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7093. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7093. Acesso em: 21 nov. 2024.