Knowledge, practices and challenges of teaching babies in child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.7120

Keywords:

Teacher education, Early childhood education, Teaching practice with babies, Teacher knowledge

Abstract

Considering that there are still few studies on the specificities of work with Early Childhood in schools of early childhood education, this research, carried out in a municipal public education institution, aimed to describe and discuss the knowledge and practice of a teacher of babies. In this regard, a qualitative research approach was favored, through field observations in nursery II group and interviews with the participating teacher. The data revealed the complexity of the teaching knowledge, which is constituted as plural knowledge, constructed and constantly reconstructed through experiences, formation and daily practices. Topics as the relation between care and education, planning and teamwork, were verified to be quite relevant in the work of the professional who works with this age group. The data indicated the importance of a reflection on the training and practices of teachers of children from 0 to 3 years of age, in the intent to overcome the dichotomy between theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raiza Fernandes Bessa de Oliveira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Professora de Educação Infantil, graduada em Pedagogia (UNESP) e mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). Integra o Grupo de Pesquisa Professores e Gestores de Educação Infantil: formação, saberes e práticas.

Maévi Anabel Nono, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutora (apoio FAPESP) em Educação pela UFSCar. Professora Assistente na UNESP/IBILCE/Câmpus São José do Rio Preto. Docente do Programa Multidisciplinar Interunidades de Pós-Graduação Stricto Sensu Ensino e Processos Formativos (UNESP São José do Rio Preto/Ilha Solteira e Jaboticabal).

References

AMORIM, Ana Luísa Nogueira de; DIAS, Adelaide Alves. Formação do professor de educação infantil: políticas e processos. Revista de Educação PUC-Campinas. Campinas, v. 18, n. 1, p. 37-45, jan./abr. 2013.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. As especificidades da ação pedagógica com os bebês. Ministério da Educação e Cultura, Secretaria da Educação Básica. Brasília, 2010.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017a.

BRASIL. Censo escolar da educação básica 2016: notas estatísticas. Brasília; DF: INEP/MEC, 2017b.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, 1990.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília: MEC/SEB, 2005.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3 v.

BUFALO, Joseane Maria Patrice. O imprevisto previsto. Pro-Posições. Campinas, v. 10, n. 1, p. 119-131, mar. 2016.

CAMPOS, Maria Malta. Entre as políticas de qualidade e a qualidade das práticas. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 43, n. 148, p. 22-43, jan./abr. 2013.

COUTINHO, Angela Scalabrin. A prática docente com os bebês. Revista Pátio Educação Infantil. Porto Alegre, ano 11, n. 35, p. 8-11, abr./jun. 2013.

CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis Elise Pereira da Silva. Educação infantil: pra que te quero? 1 ed. Porto Alegre: Artmed, 2001.

DRUMOND, Viviane. Formação de professoras e professores de Educação Infantil: por uma Pedagogia da Infância. Revista Zero-a-Seis. Florianópolis, v. 20, n. 38, p. 288-302, jul./dez. 2018.

GENTIL, Heloisa Salles; MICHELS, Maria Helena (org.). Práticas pedagógicas: política, currículo e espaço escolar. 1 ed. Araraquara: Junqueira&Marin; Brasília: CAPES, 2011.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Pedagogia e a formação de professores(as) de Educação Infantil. Pro-Posições. Campinas, v. 16, n. 3, p. 181-193, set./dez. 2005.

KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda. Gestão pública, formação e identidade de profissionais de educação infantil. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 37, n. 131, p. 423-454, maio/ago. 2007.

KUHLMANN JR., Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 14, p. 5-18, maio/ago. 2000.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In: LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2003. p. 11-24.

OLIVEIRA, Raiza Fernandes Bessa de. Saberes e fazeres de uma professora de bebês na educação infantil. 2018. 163 f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2018.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. A construção de ambientes de convivência e aprendizagem em instituições de educação infantil. In: OLIVEIRA, Zilma Moraes et al. (org.). O trabalho do professor de educação infantil. 2. ed. São Paulo: Editora Biruta, 2014.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. O currículo na educação infantil: o que propõem as novas diretrizes nacionais? In: I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais. Anais... Belo Horizonte, nov. 2010.

PELIZON, Marina Helena. Formação em educação infantil: zero a três anos. 1 ed. São Paulo: Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal, 2014.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. A Pedagogia e a Educação Infantil. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 16, p. 27-34, jan./abr. 2001.

SÃO JOSÉ DO RIO PRETO. Lei nº 11.767, de 22 de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação - PME. São José do Rio Preto: SP, 2015.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: RJ, Vozes, 2002.

TRISTÃO, Fernanda Carolina Dias. Ser professora de bebês: um estudo de caso em uma creche conveniada. 2004. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2004.

Published

2019-12-29

How to Cite

OLIVEIRA, R. F. B. de; NONO, M. A. Knowledge, practices and challenges of teaching babies in child education. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019039, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.7120. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7120. Acesso em: 21 nov. 2024.