Spacialising educational places

resistances in the daily life of early childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8064

Keywords:

Child education, Spaces, Places

Abstract

This article addresses a reflection on the appropriations that children make of the institutions of early childhood education. With the theoretical reference Michel de Certeau, we approach the marks of children's practices as elements that evidence the movements of resistance on the ordering of places in the daily life of children. Based on a case study involving three institutions from the three largest municipalities of Santa Catarina, the issues presented here are a cut of some elements of this research collected through photographic records and analyzed using the space and place concepts of Certeau.

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Author Biographies

Leonardo Longen Neves, Universidade da Região de Joinville

Graduado em Artes Visuais e Mestre em Educação, ambos pela Universidade da Região de Joinville. Participa do grupo de pesquisa em Políticas Públicas e Práticas Educativas para a Educação e Infância (GPEI). Professor titular da Prefeitura Municipal de São Francisco do Sul e da Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina. 

Rosânia Campos, Universidade da Região de Joinville

Pós-doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. É Professora da Universidade da Região de Joinville e Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância (GPEI). 

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Published

2020-06-02

How to Cite

NEVES, L. L.; CAMPOS, R. Spacialising educational places: resistances in the daily life of early childhood. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020003, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8064. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8064. Acesso em: 4 dec. 2024.