Contributions of the methodology of narrative productions in the degree in rural education
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.8246Keywords:
Methodology of narratives productions, Pedagogy of alternating, Rural educationAbstract
The rural education degree courses aim to train teachers to work in the rural schools. They are oriented by alternating formative processes, articulating formation in the university and in the community of the students. Creating strategies to produce knowledge in the articulation between these spaces is one of its challenges. The purpose of this article is to evaluate, from the case study of a student of the Degree in Field Education of the Federal University of Viçosa, if this methodology can favor the articulation between personal experiences and academic knowledge. Three narrative interviews were conducted about her educational experiences in her community, addressing personal trajectory, history and local context. The narratives indicated an approximation to the logic of training by Area of Knowledge; the articulation between experiential elements and their historical contextualization; and the role of subjects in social transformations.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo, Hucitec, 1981.
BALASCH, Marcel; MONTENEGRO, Marisela. Una propuesta metodológica desde la epistemología de los conocimientos situados. Las producciones narrativas. Encuentros en Psicología Social, v. 1, n. 3, 44-48, 2003.
CARVALHO, Josiane das Graças; SILVA, Lourdes Helena da. Alternance in the formation of countryside educators: looking for markers in the academic productions and social representations of education students. Revista tempos e espaços em educação. São Cristovão, v. 11, n. 26, p. 339-350, jul./set. 2018.
FANTASIA, Ana; LEITE, Pedro Pereira. As narrativas biográficas e os processos de investigação-ação sobre memória e esquecimento. Revista de Práticas de Museologia Informal, n. 2, p. 50-60, Spring 2013.
GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs. Petrópolis/RJ: Vozes, 2007.
GOIKOETXEA, Itziar Gandarias. Tensiones y distensiones en torno a las relaciones de poder en investigaciones feministas con Producciones Narrativas. Quaderns de Psicologia. Barcelona, v. 16, n. 1, p. 127-140, 2014.
HARAWAY, Donna J. Ciencia, Cyborgs y Mujeres: la reinvención de la naturaleza. Madrid: Ediciones Cátedra, 1995.
MOLINA, Mônica Castagna. Contribuições das licenciaturas em educação do campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade. Campinas, v. 38, n. 140, p. 587-609, jul./set. 2017.
MOLINA, Mônica Castagna. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista. Curitiba, n. 55, p. 145-166, jan./mar. 2015.
MOLINA, Mônica Castagna; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. Educação do Campo, história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores – reflexões sobre o PRONERA e o PROCAMPO. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 220-253, jul./dez. 2014.
MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Laís Mourão. A Licenciatura em educação do campo da universidade de Brasília: estratégias político-pedagógicas na formação de educadores do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Laís Mourão (org.). Licenciatura em Educação do Campo: Registros e reflexões a partir das experiências-piloto (UFMG, UnB, UFBA e UFS). 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 35-62.
MONCLÚS, Pamela Loreto Gutiérrez. Terapia Ocupacional: Una disciplina para la autonomía. Prácticas y discursos de Gubernamentalidad y subjetivación en torno a una ciencia emergente. 2011. 368f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) - Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 2011.
MARTÍNEZ, Marisela Montenegro; TARRÉS, Joan Pujol i. Conocimiento situado: un forcejeo entre el relativismo construccionista y la necesidad de fundamentar la acción. Revista Interamericana de Psicología. v. 2, n. 37, p. 295-307, 2003.
SANTOS, Clarice Aparecida dos. Educação do campo e políticas públicas no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais do campo na instituição de políticas públicas e a licenciatura em educação do campo na UnB. Brasília: Líber Livro; Faculdade de Educação/UnB, 2012.
UFV. Universidade Federal de Viçosa. Projeto Pedagógico: curso de licenciatura em educação do campo. Viçosa, Minas Gerais, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.