Formation amid instrumentalization and criticity

critical theory conceptual elements to the educational field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i..8272

Keywords:

Education, Critical theory, Cultural industry, Semi-culture, Instrumental reason

Abstract

This paper discusses the attack on humanities based on philosophical aspects that encompass principals and fundamentals of Critical Theory, mainly supported by studies from Theodor W. Adorno (1903-1969) and Max Horkheimer (1895-1973). A conceptual dialogue is presented, given the theoretical nature of the essay, to emphasize its significance to present-day. The purpose is to understand the meaning of Human Formation in the face of educational antinomies lined by constant attacks on humanities. The methodology is typified as a bibliographical analysis translated into studies and considerations on Critical Theory, with particular attention to the following theoretical-conceptual elements: Cultural Industry, Semi-Culture and Instrumental Reason. The essay presents partial conclusions, for despite denouncing an attack on humanities through the implementation of a national educational project of Semi-Formation, the study assumes the possibilities of new arguments that do not end with this research.

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Author Biographies

Viviane Prux Branco, Centro Universitário Leonardo da Vinci

Professora da Rede Municipal de Ensino de Vacaria/RS e do Centro Universitário Leonardo da Vinci – UNIASSELVI. Mestra em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense – UNIPLAC. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino de Filosofia e Educação Filosófica – NESEF Extremo Sul/FURG.

Filipi Vieira Amorim, Universidade Federal do Rio Grande

Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Doutor em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino de Filosofia e Educação Filosófica – NESEF Extremo Sul, e Pesquisador do Grupo de Estudos em Filosofias Emergentes – GEFE/FURG.

Carmen Lúcia Fornari Diez, Universidade Federal do Paraná

Professora aposentada da Universidade Federal do Paraná – UFPR. Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino de Filosofia e Educação Filosófica – NESEF/UFPR e do Grupo de Pesquisa Formação Cultural, Hermenêutica e Educação da Serra Gaúcha – GPFORMA/UCS.

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Published

2020-11-01

How to Cite

BRANCO, V. P.; AMORIM, F. V.; DIEZ, C. L. F. Formation amid instrumentalization and criticity: critical theory conceptual elements to the educational field. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020030, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i.8272. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8272. Acesso em: 4 dec. 2024.