Professional development of beginner teachers
impacts of the action of pedagogical coordination
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8995Keywords:
Teacher initiation period, Pedagogical coordination, Professional developmentAbstract
To consider the process of teacher professional development is relevant to the reflections on beginner teachers. However, in relation to this process, the performance of school pedagogical coordination with these teachers is still poorly analyzed. This article aims to analyze the implications of the pedagogical coordination`s actions in the development of two beginner teachers. A qualitative study was performed with beginner teachers who were indicated by school managers (pedagogical coordinators and principals). Field data was collected through observation and interviews, and the qualitative analysis of the data was performed according to Bogdan e Biklen (1994). The study revealed that the pedagogical coordination impacted the teachers' professional development: one of them received a structured support that little favored the construction of autonomy and professional knowledge; the other experienced a feeling of loneliness and doubts, but also, together with a pedagogic coordinator, she experienced the perception of her own weaknesses and the need for change in the teaching process. Understanding these actions may favor the emergence of other actions that better contribute to the teacher professional development.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Líber Livro, 2005.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.
CARMO, Leonardo Bezerra do. A atuação do coordenador pedagógico com o professor iniciante - panorama dos estudos acadêmicos de 2003 a 2016. In: PORTILHO, Evelise Maria Labatut; VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski (org.). Anais eletrônicos do XIII Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. Curitiba: PUCPRess - Editora Universitária Champagnat, 2017. p. 410-423.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. Tradução de Sandra Trabuco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002.
DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2014.
GUARNIERI, Maria Regina. O início da carreira docente: pistas para o estudo do trabalho do professor. In: GUARNIERI, Maria Regina (org.). Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. Campinas: Autores Associados, 2000. p. 5-23.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
IMBELLONI, Luiz Eduardo. Scientific articles' titles: thanks for the information contained in your title. Revista Brasileira de Anestesiologia. Campinas, v. 62, n. 2, p. 139-140, mar./abr. 2012.
IMBERNÓN, Francisco. La formación y el desarollo profesional del profesorado: hacia uma nueva cultura profesional. 3 ed. Barcelona: Graó, 1998.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
LIMA, Emília Freitas de (org.). Sobrevivências no início da docência. 1 ed. Brasília: Líber Livro, 2006.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Pesquisa sobre a formação de professores: o conhecimento sobre aprender a ensinar. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 9, p. 51-75, set./dez. 1998.
MARTINS, Pura Lúcia Oliver. A didática e as contradições da prática. 3. ed. Curitiba: Ibepex; Papirus, 2009.
MOLLICA, Andrea Jamil Paiva. O professor especialista iniciante: contribuições do coordenador pedagógico para seu trabalho. 2015. 247 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
NONO, Maévi Anabel; MIZUKAMI, Maria da Graça. Processos de formação de professoras iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 87, n. 217, p. 382-400, set./dez. 2006.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
PAPI, Silmara de Oliveira Gomes. Professoras iniciantes bem-sucedidas: um estudo sobre seu desenvolvimento profissional. 2011. 300 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011.
PINTO, Umberto de Andrade. Pedagogia escolar: coordenação pedagógica e gestão educacional. São Paulo: Cortez, 2011.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de (org.). Aprendizagem do adulto professor. São Paulo: Loyola, 2006.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.
THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.