A relação família e escola no processo educativo

uma revisão integrativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31423/oikos.v32i2.11824

Keywords:

Serviço Social, Família, Política Social

Abstract

The school and the family are two central institutions in the constitution of the social subject. Both play an indispensable role in the child’s historical, cultural and formative development for the exercise of citizenship. The methodology used was the integrative literature review. For this purpose, through filtering in the SciELO database, six articles published in Portuguese between the years 2015 to 2020 were selected. Thus, it was evidenced that the success of the educational process of children depends on the harmonious relationship between school and family, working in partnership and with the same objectives in mediation and collaboration for the development of the student. The partnership between both provides positive effects across the educational context, the gains are enormous, and the results are: higher school performance, understanding of the world, reflective, self-confident, participatory students, among others.

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Author Biographies

Francisco Elionardo de Melo Nascimento , Universidade Estadual do Ceará

Professor na Faculdade Ieducare. Mestre e Doutorando em Sociologia na Universidade Estadual do Ceará.

Maria Raele Fernandes Paiva

Graduanda em Pedagogia na Faculdade Ieducare (FIED).

Ricardo Costa Frota, Centro Universitário Uninta/ Faculdade Fied

Psicólogo. Mestre em Saúde da Família pela Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA/RENASF, Sobral-CE. Professor do curso de Psicologia da Faculdade IEDUCARE/UNINTA.

Mary Helen Aragão Sousa, Faculdade Ieducare (FIED)

Pedagoga pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), Mestre em Ciência da Educação pela Universidad San Lorenzo; Professora e Coordenadora do Curso de Pedagogia e Coordenadora de Pesquisa e Extensão da FIED Tianguá.

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Published

2021-08-16

How to Cite

Nascimento , F. E. de M. ., Paiva, M. R. F., Frota, R. C., & Sousa, M. H. A. (2021). A relação família e escola no processo educativo : uma revisão integrativa. Oikos: Família E Sociedade Em Debate, 32(2), 1–24. https://doi.org/10.31423/oikos.v32i2.11824