The beginning of teaching in two countries

reflections in an online forum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.6971

Keywords:

Beginning of teaching, Online narratives, Teacher education

Abstract

The beginning of teaching is generally experienced as a period of doubts, uncertainties, and startles. On rare occasions, beginning teachers find formal support from the institution or from their peers. Therefore, we ask ourselves: does this happen in the same way with teachers from different countries, such as Brazil and Portugal? In this research, the use of a common language allowed Portuguese and Brazilian teachers to be included in a process of ongoing education in an online collaborative group to dialogue about their development processes. Narratives and group discussion about the beginning of teaching in both countries were analyzed. Looking at the past, the participants' data revealed: a raising of the awareness of the need for change, not forgetting the difficulties and constraints of today's contexts; transformations in the attribution of meaning to what was experienced; and the narratives’ contributions to the professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa Maria Moraes Anunciato, Universidade Federal de São Carlos

Professora Titular da UFSCar. Mestrado e doutorado em Educação pela UFSCar. Pós-doutorado na Universidade do Minho com apoio da FAPESP. 

References

ANDRÉ, Marli. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. Educar em Revista. Curitiba, n. 50, p. 35-49, out./dez. 2013.

ANTUNES, Fátima; PERONI, Vera. Reformas do Estado e políticas públicas: trajetórias de democratização e privatização em educação. Brasil e Portugal, um diálogo entre pesquisas. Revista Portuguesa de Educação. Braga, v. 30, n. 1, p. 181-216, jun. 2017

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: EDUSP, 1987.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. AERA. Washington, DC, v. 24, p. 251-307, 1999.

COSTA, Josilene Silva da; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. A iniciação na docência: analisando experiências de alunos professores das licenciaturas. Olhar de Professor. Ponta Grossa, v. 10, n. 2, p. 23-46, 2007.

CUNHA, Maria Isabel. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v. 23, n. 1/2, p. 185-195, jan./dez. 1997.

CUNHA, Maria Isabel da; ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Educação. Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 189-197, set./dez. 2010.

DAY, Christopher. A resiliência, os professores e a qualidade da Educação. In: FLORES, Maria Assunção; Coutinho, Clara. Formação e trabalho docente: diversidade e convergências. Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores, 2014. p. 101-130.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GONZÁLEZ, Maria Fernanda; CASTRO-TEJERINA, Jorge; CARLUCCI, Ana Paula. Identidade profissional na formação docente em contextos virtuais. Linhas Críticas. Brasília, v. 20, n. 42, p. 383-403, maio/ago. 2014.

MARIANO, André Luiz Sena. A aprendizagem da docência no início da carreira: qual política? Quais problemas? Revista Exitus. Santarém/PA, v. 2, n. 1, p. 79-94, jan./jun. 2012.

OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. Narrativas: contribuição para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. Revista Educação Pública. Cuiabá, v. 20, n. 43, p. 289-305, maio/ago. 2011.

OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de; GAMA, Renata Prenstteter. Desenvolvimento profissional docente e narrativas em diferentes momentos da formação e atuação. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade. Salvador, v. 23, n. 41, p. 205-219, jan./jun. 2014.

RECUERO, Raquel da Cunha. Comunidades virtuais - Uma abordagem teórica. In: V Seminário Internacional de Comunicação. Anais... Porto Alegre, PUC/RS, 2005.

SANTOS, Edméa. Educação online como um fenômeno da cibercultura. In: SILVA, Maria. et al. Educação online: cenários, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Editora WAK, 2010. p. 29-48.

ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação. Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.

Published

2019-12-24

How to Cite

ANUNCIATO, R. M. M. The beginning of teaching in two countries: reflections in an online forum. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019028, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.6971. Disponível em: https://beta.periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6971. Acesso em: 21 nov. 2024.