The continued teacher training through three perspectives
the common pedagogical sense, training packages and the pedagogical praxis
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.7121Keywords:
Continuing education, Possiblitities, ChanllengesAbstract
The present study is developed by an analytical bibliographical approach on three approaches, widely studied by Benincá (2002), that can guide the continued formation of teachers: the informal and spontaneous process, the search for continuing education courses and the method of pedagogical praxis, characterized by self-formation and collective formation. The objective is to analyze how each of these formative modalities comprises the pedagogical praxis of the teacher and poses as a possibility to qualify the exercise of the teaching profession. As support for our research approach, we will mainly use the studies of Benincá (2002), Bachelard (1996; 2001) and Fávero and Tonieto (2010). We understand that a better understanding of these possibilities for continuing education can offer teachers possibilities to qualify teaching practices and to prospect new and better policies for this purpose.
Downloads
References
ALFERES, Marcia Aparecida; MAINARDES, Jefferson. A formação continuada de professores no Brasil. In: Seminário de Pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Anais... Maringá: UEM, 2011.
ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 10, n. 30, p. 367-387, maio/ago. 2010.
AQUINO, Júlio Groppa; MUSSI, Mônica Cristina. As vicissitudes da formação docente em serviço: a proposta reflexiva em debate. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 27, n. 2, p. 211-227, jul./dez. 2001.
BACHELARD, Gaston. O novo espírito científico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2001.
BACHELARD, Gaston. A Formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BALL, Stephen J. “Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais”. In: BALL, Stephen; MAINARDES, Jeferson (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 78-99.
BECKER, Fernando. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1993.
BENINCÁ, Elli. O senso comum pedagógico: práxis e resistência. 2002. 248 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2002.
CARVALHO, Mercedes. Escola, espaço de formação de professores. In: CARVALHO, Mercedes (org.). Ensino fundamental: práticas docentes nos anos iniciais. Petrópolis: Vozes, 2006. p. 13-18.
FÁVERO, Altair Alberto; CONSALTÉR, Evandro. Pedagogia do afeto e a banalização da formação continuada de professores: uma análise da literatura de autoajuda nos processos formativos. Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v. 13, n. 2, p. 394-411, maio/ago. 2018.
FÁVERO, Altair Alberto; ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. Me ame, me abrace, me acolha! Saberes docentes e políticas de formação continuada. Revista contrapontos – Eletrônica. Itajaí, v. 11, n. 1, p. 6-13, jan./abr. 2011.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina (org.). Educar o Educador: reflexões sobre a formação docente. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Formação de professores e suas histórias de vida. In: LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; TREVISOL, Maria Teresa Ceron; PEREIRA, Patrícia Sandalo (org.). Formação de professores em diferentes espaços e contextos. Campo Grande: Editora UFMS, 2011. p. 163-181.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 7 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.
MARQUES, Mario Osório. Pedagogia: a ciência do educador. Ijuí: Editora Unijuí, 1990.
MORAES, Maria Célia Marcondes de. Indagações sobre o conhecimento no campo da educação. Perspectiva. Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 315-346, jul./dez. 2009.
MORAES, Maria Célia Marcondes de; DUAYER, Mário. História, estórias: morte do “real” ou derrota do pensamento. Perspectiva. Florianópolis, v. 16, n. 29, p. 63-74, jan./jun. 1998.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.
PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 93-114.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
SARTORI, Jerônimo; SEGAT, Taciana Camera. Formação continuada: lições de um processo. In: MÜHL, Eldon Henrique; SARTORI, Jerônimo; ESQUINSANI, Valdocir Antonio (org.) Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo, RS: Editora UPF, 2011, p. 97-114.
SHIROMA, Eneida Oto. O eufemismo da profissionalização. In: MORAES, Maria Célia Marcondes de (org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 61-79.
SOARES, Kátia Cristina Dambisk. Trabalho docente e conhecimento. 2008. 256 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.