Nutrition and health educational actions with adolescents in an application college: an university extension experience
DOI:
https://doi.org/10.21284/elo.v10i.12747Keywords:
: Adolescents, Nutrition, Educational action.Abstract
This article reports an extension study realized with young people at the “Colégio de Aplicação” from Federal University of Viçosa - UFV, which investigated dynamic tools to search promote health and nutrition improve. The project is developed by a group formed for undergraduate, masters and doctors’ students from different courses of the UFV, like Nutrition and Nursing, where is piecemeal in different steps. Inside of fifteen years were evaluated 1834 students, where 50,65% (n=929) was from female sex. The effort of this group shows interesting results, like forty-eight resumes, three articles, one dissertation and three undergraduate theses, raising the transformation between university and society.
Downloads
References
ALMEIDA, Luciane Pinho; SAMPAIO, Jorge Hamilton. Extensão Universitária: aprendizagens para transformações necessárias no mundo de vida. Revista Diálogos: construção conceitual de extensão e outras reflexões significativas, v.14, n. 1, p. 33-41, 2010.
AUGUSTI, Rudinei Barichello; DALCIN, Larissa. O princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão como paradigma de uma universidade socialmente referenciada. Revista ELO – Diálogos em Extensão, v.5, n.3, p. 38-49, 2016.
BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Marco de referência da vigilância alimentar e nutricional na atenção básica. Brasília: MS; 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Caderno do gestor do PSE / Ministério da Saúde, Ministério da Educação. – Brasília: Ministério da Saúde, 2015. 68p.
BRASIL. Ministério da Saúde. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Rio de Janeiro, 2016.
ONIS, Mercedes de; ONYANGO, Adelheid W.; BORGHI, Elaine; SIYAM, Amani; NISHIDA, Chizuru; SIEKMANN, Jonathan. Development of a WHO growth reference for school-aged children and adolescents. Bull World Health Organ, v. 85, n.9, p. 660-7, 2007.
EISENSTEIN, Evelyn; COELHO, Karla Santa Cruz; COELHO, Simone Cortes; COELHO, Maria
Auxiliadora Santa Cruz. Nutrição na adolescência. Jornal de Pediatria. v. 76, n. 3, p. 263-274, 2000.
EISENSTEIN, Evelyn. Adolescência: definições, conceitos e critérios. Adolescência e Saúde, v. 2, n. 2, p. 6-7, 2005.
FRISANCHO, A.Roberto. Anthropometric standards for the assessment of growth and nutritional status. University of Michigan, 1990.
FNDE. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Manual de apoio para atividades técnicas do nutricionista no âmbito do PNAE / Programa Nacional de Alimentação Escolar. – Brasília: FNDE, 2018. 106 p.
GUARIGLIA, Fabiana; BENTO, Silvana Ferreira; HARDY, Ellen. Adolescentes como voluntários de pesquisa e consentimento livre e esclarecido: conhecimento e opinião de pesquisadores e jovens. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.22, n.1, p.53-62, 2006.
MUNARETTO, Lorimar Francisco; CUNHA, Julio Araujo Carneiro da; AGUIAR, Jéssica Thalheimer de; NATALLI, Luiz Henrique. Produção científica, cultural, artística e tecnológica: o caso dos docentes da UFSM Campus de Frederico Westphalen. CAMINE: Caminhos da Educação = Camine: Ways of Education, v. 9, n. 1, p. 71-87, 2017.
NEPA: Núcleo de Estudos e Pesquisas em Alimentação. Tabela Brasileira de Composição de Alimentos – TACO. 4.ed. rev. e ampl. Campinas: NEPA-UNICAMP, 2011.
PEREIRA, Tamara de Souza; PEREIRA, Rafeala Corrêa; ANGELIS-PEREIRA, Michel Cardoso de.
Influência de intervenções educativas no conhecimento sobre alimentação e nutrição de adolescentes de uma escola pública. Ciência & Saúde Coletiva, v.22, n.2, p.427-435, 2017.
RIBEIRO, Raimunda Maria da Cunha. A extensão universitária como indicativo de responsabilidade social. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária, Brasília, v.15, n.1, 2011.
VIERO, Vanise dos Santos Ferreira; FARIAS, Joni Marcio; FERRAZ, Fabiane; SIMÕES, Priscyla Waleska; MARTINS, Jéssica Abatti; CERETTA, Luciane Bisognin. Educação em saúde com adolescentes: análise da aquisição de conhecimentos sobre temas de saúde. Escola Anna Nery. Revista de Enfermagem, v.19, n.3, p.484-490, 2015.
WHO. World Health Organization. Physical status: the use and interpretation of anthropometry. Geneva v 854, p.263-311, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista ELO – Diálogos em Extensão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
A. Authors grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
B. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
C. The journal holds the right to make format, orthographic and grammatical changes in the article to ensure the language standards, respecting the author’s style as well.
D. The opinions expressed by the authors are of their exclusive responsibility.